Lelki élet zavarainak lehetséges okai kisiskolás korban

Az iskolába lépés egy új és ismeretlen helyzet egy kisgyermek életében, melyben rengeteg változással kell szembenéznie. Nem csak környezeti változásokkal, hanem egyéb más, számtalan új dologgal találja szembe magát a gyermek. Ha fejlődésében eddig is minden zajlott, akkor is egyfajta próbatétel elé van állítva.
Gondoljuk csak végig:
– Új környezet, amit meg ismernie, el kell tudjon igazodni benne
– Óvónéni helyett tanító néni várja
– Új társakkal kapcsolatot teremteni
– Sokkal önállóbbnak kell lennie
– Új szabályrendszert megismerni, elsajátítani (s ebbe a szorosabb napirend is beletartozik)
– Nem utolsó sorban: “direkt módon tanulni”, számot adni, TELJESÍTENI!
Számtalan más dologról írhatnék még, de talán ezek a legfontosabbak, s a legalapvetőbb nehézségek.
S a fent említett nehézségek általában csak erősödnek az osztályfokok emelkedésével…
Gyakran keresnek meg szülők, s általában az első fél év, illetve a következő osztályfokok tájékán, hogy fáradékony a gyermek, nem tud koncentrálni, “elhagyja” dolgait, s gyakori, hogy fáj a hasa, feje, szédül, hányingere van, stb.
A tünetek mögött különböző okok állhatnak, melyeket minden esetben egy részletes anamnézis felvételével, s az aktuális állapot vizsgálatával igyekszem feltérképezni.
Legfontosabb területek:
a, A családi háttér – milyen a család minősége, működése, támogatása, egyszóval úgy is fogalmazhatnék, milyen a családi szocializációja
b, Hogy sikerült a másodlagos-, az az óvodai szocializáció megalapozása, fejlesztése
c, Végül az egyéni különbségek kérdése: milyen a gyermek személyisége, milyen képességekkel, készségekkel megáldott, vannak-e különlegesen kimagasló képességei, esetleg fejlesztést igényel, stb.

A lényeg: Minden gyermek egy egyéniség, egyéni sajátosságokkal, különbözőségekkel. Ha megtanuljuk elfogadni olyannak, amilyen, s meglátni egyéni értékeit, pozitívumait, nagy probléma nem lehet. Ha pedig nem a helyes úton haladunk vele, érdemes ezt minél hamarabb felszínre hozni, hogy minél előbb korrigálhassunk.

Kisiskolások körében nagyon népszerű és hatékony a személyiségfejlesztő – harmonizáló meseterápia, melynek segítségével nagyon hamar kellő önismeretre tehet szert a gyermek. Nagyon fontos szerepe van a mesének a szorongás oldásában, a konfliktusok adekvát kezelésében, probléma megoldásban, egyéb szociális készségek fejlesztésében, nem utolsó sorban a tanulási képességek fejlesztésében (kommunikáció, szókincs bővítés, szövegértés, olvasás, figyelem, stb.).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.